Interview met André, servicemonteur bij B&V Techniek
Andre Verwoerd (38) is al 5,5 jaar werkzaam als servicemonteur bij B&V Techniek. Met zijn technisch inzicht en probleemoplossende vaardigheden is hij een belangrijke schakel in het team. Benieuwd naar zijn ervaringen en de uitdagingen van zijn vak? We hebben hem een aantal vragen gesteld.
Geen dag hetzelfde
Kun je vertellen hoe een typische dag eruitziet voor jou als servicemonteur?
Een typische dag als servicemonteur is ontzettend afwisselend. Geen dag is hetzelfde. Ik werk met het Syntess-softwaresyteem waarin de opdrachten staan. Hierop staan verschillende soorten taken die ik die dag ga uitvoeren. Van bijvoorbeeld storingen aan ketels tot airco-onderhoud in bijvoorbeeld kantoorpanden en fabrieken. Ik kom vaak op meerdere locaties per dag, maar soms ook de hele dag op één locatie bij een groot pand met veel airco’s en veel systemen. Ik werk vaak alleen, maar bij grote klussen werk ik samen met twee of drie mensen. Het is dus heel erg afwisselend en ik ben veel onderweg. Van Zeeland tot aan Groningen. Ik kom bij heel veel bedrijven in Nederland.
Horizon verbreden
Wat is je achtergrond en hoe ben je bij B&V Techniek terechtgekomen?
Ik was werkzaam in de elektronica en deed al het een en ander voor B&V Techniek. Na een tijdje vroeg Martijn (eigenaar B&V Techniek) of wilde komen werken als servicemonteur. Ik had op dat moment een andere baan, maar was op zoek naar iets anders omdat ik niet gelukkig was met het werk dat ik deed. Ik zat veel achter de laptop en kwam er toch achter dat ik gelukkiger word van fysiek werk. Verder had ik geen installatiekennis, maar wel ervaring met het zoeken naar storingen, logisch nadenken en het oplossen van problemen met elektronische schakelingen en gebouwsystemen. Het was een nieuwe uitdaging voor mij en ik heb de kans aangegrepen om mijn horizon te verbreden.
Flexibel, stressbestendig en technisch inzicht
Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen die een goede servicemonteur nodig heeft?
Een goede servicemonteur moet technisch inzicht hebben en in staat zijn om installaties te begrijpen en problemen op te lossen. Hij moet geduldig zijn en zorgvuldig te werk gaan om ervoor te zorgen dat hij niets over het hoofd ziet. Hij moet ook flexibel zijn, want het werk is heel afwisselend en je moet snel kunnen schakelen tussen verschillende taken. Een servicemonteur moet ook stressbestendig zijn en onder druk kunnen werken omdat er soms dringende problemen zijn die snel moeten worden opgelost.
Zowel zelfstandig als in een team
Hoe zou je de cultuur binnen B&V Techniek omschrijven?
B&V Techniek is een bedrijf dat snel groeit en steeds meer gestructureerd wordt. Van een klein pand zijn we inmiddels verhuisd naar een groot nieuw pand. De communicatie tussen collega’s onderling is informeel en goed. Als servicemonteur werk ik meestal alleen, maar ik heb een goed team om me heen en de afwisseling van het werk maakt het heel leuk.
Collega worden van André?
Lijkt het werk wat André doet je ook leuk om te doen en wil je meer weten? Bekijk hier de vacature voor service- en onderhoudsmonteur of bekijk de andere vacatures.
Wil je meer informatie? Stuur een appje naar onze recruiter Justin. Hij is doordeweeks bereikbaar via 06 15 68 71 42.